В Україні державна мова переважає у сфері освіти та кінопрокаті, але поступається російській мові в засобах масової інформації та сфері послуг. Про це свідчать результати аналітичного огляду «Становище української мови в Україні в 2013 році», оприлюдненого рухом «Простір свободи».Оглядачі вказують, що в попередньому навчальному році частка школярів, що здобувають освіту українською мовою, зросла на 0,1% і становила 82%. Найбільше – на 1,5% - зросло число школярів, що навчаються українською на Донеччині. Водночас у Луганській, Одеській областях та Криму цей показник, навпаки, знизився на 0,4-0,5%, а частка учнів, що навчаються російською, навпаки, зросла.
У 2013 році для складання тестів ЗНО українську мову обрали на 1,7% більше, ніж минулого року - 82,7% від загального числа абітурієнтів. Зокрема, тест з математики вирішили складати українською 80,2% випускників. У Києві цей показник сягнув 98%, в Дніпропетровській області 83%, в Донецькій 34%, в Криму – 7%.
У вітчизняному кінопрокаті зросла кількість фільмів, дубльованих або озвучених українською мовою: 71,3% фільмів цьогоріч, тоді як минулого року - 64,8%. Решта 28,7% фільмів (переважно російського виробництва і озвучені російською мовою) мають українські субтитри.
Разом з тим, згідно з дослідженням, проведеним у жовтні 2013 року, у прайм-тайм 8 найрейтинговіших телеканалів частка російської мови в ефірі перевищує 50%, а української становить 31,8%.
Також моніторинг шести найрейтинговіших радіостанцій засвідчив, що частка пісень українською мовою у їхньому ефірі продовжує скорочуватись та і становить 2,2%. Частка газет, що видаються українською мовою, в 2013 році знизилася до 30,2%, а журналів, навпаки, піднялася до 18,5%. Моніторинг кафе і ресторанів у 29 великих містах показав, що лише 46% закладів харчування мають українську вивіску, у 49% надруковано меню українською і 36% закладів персонал обслуговує україномовних клієнтів українською мовою.
Упродовж року в зазначених 29 містах зросла частка російської мови в зовнішній рекламі. Українською мовою розміщено рекламу на 68% білбордів, в той час як минулого року ця цифра становила 71%. Автори огляду заявляють, що звуженню сфери вживання української мови сприяє дія закону "Про засади державної мовної політики". Огляд базується на даних державної статистики, соціології, а також власних моніторингових досліджень, здійснених волонтерами в усіх регіонах України.
|