Калинова моя Україна...

Меню сайту
Календар
Головна » Статті » Мої статті

ВИСТУП «Формування літературних компетенцій за допомогою інформаційних технологій та інтернет-ресурсів»

Формування літературних компетенцій під час вивчення української літератури  може  бути  ефективним  завдяки використанню новітніх інформаційних технологій. В навчальний процес може бути  вдало  інкорпорований  матеріал  спеціальних  сайтів,  які  містять  аудіо-, відео, текстовий контент різних жанрів, серії різноманітних вправ на засвоєння лексики,  тематично  скомпоновані  блоки  загальновживаної  та  спеціальної лексики, які постійно оновлюються та доповнюються. Інтернет-матеріали можуть бути використаними як для аудиторних занять, так і для самостійної роботи учнів.

Використання  інформаційно-комунікативних  технологій (ІКТ)  змінює характер сучасного освітнього середовища. Доцільність використання Інтернет-ресурсів при вивченні української літератури не викликає сумніву. Нові умови навчання за допомогою  нових  інформаційних  технологій  характеризуються  гнучкістю, відкритістю,  доступністю  і  надають  учню можливість  вільного  вибору змісту та форм навчання, розвивають його пізнавальний інтерес, творче  мислення,  формують уміння  працювати  в  умовах  комп’ютерного середовища. Інформаційно-комунікативні  технології  забезпечують індивідуалізацію  та  диференціацію  навчального  процесу,  підвищують мотивацію при вивченні української літератури, сприяють формуванню належного рівня літературної  компетенції,  яка  включає  мовну, мовленнєву, соціокультурну компетенції.

Усе  це  сприяє  покращенню  якості  навчання  і  відповідає  основним завданням сучасної системи освіти України, одним із напрямів якої є мовна освіта.  Необхідність  вивчення літератури  лежить  в  основі  формування  всебічно розвиненої  особистості. Згідно  нормативним  документам (Національна доктрина  розвитку  освіти  в  Україні,  Державний  стандарт  базової  і  повної освіти,  Загальноєвропейські  рекомендації  з  мовної  освіти) реалізація  мовної освіти  повинна  відбуватися  на  всіх  освітніх  рівнях  і  набувати  статуту безперервної мовної освіти. Використання комп’ютерних технологій при навчанні стає все більш популярним на різних етапах оволодіння мовою, пізнання літератури. Цим пояснюється актуальність питань стосовно специфіки вживання ІКТ в процесі навчально-виховного процесу.

Теоретико-методологічні  засади  упровадження  ІКТ  в  процес  вивчення української літератури є об’єктом дослідження сучасних вітчизняних та зарубіжних науковців,  таких  як  В. Андрущенко,  Н. Балик,  Ю. Батурін,  В. Биков, Ю. Валькман,  Н. Вінер,  С. Гончаренко,  Р. Гуревич,  І. Дичківська,  М. Жалдак, Ю. Жук,  О. Ляшенко.

У працях цих авторів розглянуто шляхи  підвищення ефективності навчання з використанням ІКТ, способи  класифікації  програмних  засобів,  специфіка  їх  використання  у навчальному процесі.

Незважаючи  на  проведення  цілої  низки  досліджень  проблем використання ІКТ в освітньому просторі України, недостатньо розглянутими залишилися  питання  їх  упровадження  у  навчальному  процесі,  зокрема застосування  сучасних  комп’ютерних  технологій  при  вивченні української літератури.

Формування  літературної компетенції  передбачає  декілька  етапів:

  • ·        семантизація лексичних одиниць, автоматизація або первинне закріплення;
  • ·        етап використання  лексичних  одиниць.

Фахівці  звертають  увагу  на  важливість першого  етапу  та  підкреслюють  роль  ІКТ  в  його  реалізації,  пояснюючи  це можливістю  використовувати  усі  види  мовленнєвої  діяльності.

Будь-який  вид  навчальної  діяльності  складається  з  таких  елементів:

  • ·        організація  діяльності;
  • ·        вивчення  нового  матеріалу; 
  • ·        закріплення;
  • ·        повторення;
  • ·        контроль, корекція.

Суттєвим при вивченні матеріалу є етап перевірки його засвоєння. Різні засоби і форми перевірки повинні враховувати рівень учня, особливості  етапу  вивчення матеріалу,  тематичну  наповненість словникового запасу, який перевіряється, тощо.

В  Інтернеті  існує  багато  різних  сайтів,  за  допомогою  яких  можна поповнювати свій словниковий запас при вивченні української літератури. На багатьох з них враховується мовний рівень учня, його знання з певної тематики.

Сайт  «Бібліотека української літератури» http://www.ukrlib.com.ua/  крім українських книжок пропонує літературну енциклопедію, біографії, шкільні твори, учнівські реферати, стислі перекази змісту творів з української та зарубіжної літератури.

http://ostriv.in.ua Всеукраїнський освітній портал "Острів знань" – потужний соціально-освітній простір, який об’єднує між собою учнів, педагогів та батьків, і призначається для обміну інформацією, обговорення питань і проблем, що виникають в галузі освіти, реального їх розв’язання наявними засобами й ресурсами. Основними інструментами даного комплексу є інформаційні, технологічні і комунікаційні можливості Інтернет.

Основні цілі Всеукраїнського освітнього порталу «Острова знань» для учнів:

  • надання підтримки учневі в учбовому процесі;
  • надання можливості самореалізації та самоствердження через спільну практичну діяльність;
  • участь у різноманітних проектах та набуття знань в різних предметних галузях;
  • розширення кола спілкування, виховання толерантності, розвиток критичного мислення;
  • отримання доступу до учбових та пізнавальних матеріалів дітям з особливими потребами, дітям що навчаються за кордоном та учням екстернату;
  • розвиток самостійності й відповідальності;
  • робота в одній команді учнів і вчителів.

http://zno-literature.ucoz.com/ «Аудіокниги з української літератури» – на цьому сайті учні мають можливість безкоштовно завантажити аудіокниги відомих українських авторів. Ці аудіокниги допоможуть їм підготуватись до уроків літератури, або ж до зовнішнього незалежного оцінювання(ЗНО).

http://www.ucheba.ks.ua  «Освітній портал» містить багато різноманітної інформації з навчальних предметів, в тому числі і для вивчення української літератури (На допомогу вивченню Української мови та літератури).

http://liknep.com.ua/ «Український Лікнеп» – сайт містить тематичні розділи:

Запитання - відповіді - всі питання, що виникають, можна ставити в цьому розділі

"Лупайте сю скалу..." - розділ для тематичних дописів. Тут можна:

- ознайомитись з типовими помилками, які зустрічаються в повсякденні, або поділитись своїми спостереженнями;

- пригадати забуті слова та пов’язані з ними речі, або ж дізнатись про тонкощі використання деяких слів в розділі "Слово про слово";

- дізнатись, чому не бажано використовувати деякі слова та вирази в розділі "Кальки, суржик, чужизми та запозичення";

- пригадати або ознайомитись із сталими літературними зворотами та влучними народними висловами - розділ "Народ скаже - як зав’яже";

- дізнатись, що говорить з тих або інших питань, що були зачеплені на форумі, чинна граматика - розділ "Гортаємо підручник";

- ознайомитись із іншими статтями, що були знайдені в Нетрях можна в розділі "Статті, поцуплені з Нетрів".

Книжкова Поличка - художня література та творчість наших відвідувачів.

Нишпоримо Нетрями - посилання на бібліотеки, словники, підручники та інші ресурси.

Жартуймося! - без коментарів.

Зворотній зв’язок - для Ваших зауважень, коментарів, пропозицій та подяк.

Розглянуте  вище  дозволяє  дійти  висновку,  що  нові  технології відкривають багато можливостей для формування літературної компетенції. Безсумнівним є те, що широке застосування ІКТ в освітній практиці дозволяє надати навчальному процесу новизну, представити за короткий час значний за обсягом матеріал. Перевагою вживання Інтернет-ресурсів  при  вивченні української літератури  є  одночасне  вживання візуальної та слухової опори, можливість семантизації лексичних одиниць як за допомогою перекладу, так і завдяки контексту, що сприяє кращому засвоєнню матеріалу. Необхідне подальше проведення досліджень, спрямованих на створення оптимальних  умов  для  формування літературної  компетенції.

Категорія: Мої статті | Додав: Natali (08.04.2013)
Переглядів: 1959 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Годинник
Пошук
Наше опитування
Яким транспортом ви найчастіше користуєтесь?
Всего ответов: 45
Календар подій
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтів - uCoz